PENGARUH LINGKUNGAN SOSIAL DAN POTENSI DIRI TERHADAP MINAT MELANJUTKAN PENDIDIKAN AKUNTANSI DI PERGURUAN TINGGI

Authors

  • Muhammad Natsir Jurusan Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Tadulako

Keywords:

Social Environment, Self Potential, Eduaction Of Accounting

Abstract

This This study aims to examine and analyze the Social Environment and Self Potential for Interest in Continuing Accounting Education in Higher Education. This type of research is a survey, using the sampling technique of saturated sampling method. The sample in this study was 119 students of class XII, majoring in accounting at the 2nd State Vocational High School, Palu. Data collection technique by distributing questionnaires directly to respondents while the method of analysis used is multiple linear regression. The results of this study indicate that the social environment and self-potential simultaneously have a positive and significant effect on interest in continuing education of accounting in higher universities. The social environment partially has a positive and significant effect on interest in continuing education of accounting in higher universities. Self Potential partially has a positive and significant effect on interest in continuing education of accounting in higher universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Z. (2012). Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Bastian, I. (2007). Akuntansi Pendidikan. Jakarta: Erlangga.

Chandrarin, G. (2017). Metode Riset Akuntansi Pendekatan Kuantitatif. Jakarta: Salemba Empat.

Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Habsari. (2005). Bimbingan & Konseling SMA Kelas XI. Jakarta: Grasindo

Hasbullah. (2009). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Hertati. (2009). Hubungan Antara Lingkungan Belajar Dengan Semangat Warga Belajar Dalam Mengikuti Pembelajaran Paket B Di Wilayah Kerja SKB Tanah Datar. Skripsi: Universitas Negeri Padang.

Ikhsan, A., & Ishak, M. (2005). Akuntansi Keperilakuan. Jakarta: Salemba Empat.

Islammudin, H. (2012). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Janah, K., Indriayu, M., & Sudarno. (2018). Pengaruh Potensi Diri dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Peguruan Tinggi Pada Siswa SMA Negeri 1 Karanggede Boyolali Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal BISE Vol. 4 No. 1 , 1-16.

Nashori, F. (2017). Potensi-potensi Manusia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Slameto. (2013). Belajar Dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT.

Rineka Cipta.

Solihat, S., Nurfitri, T., & Nawarini, A. T. (2020). Pengaruh Potensi Diri, Lingkungan Sekolah dan Tingkat Pendidikan Orang Tua Terhadap Minat Siswa Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Di MAN 1 Banyumas. Jurnal SEEJ Vol. 2 No. 2 , 45-56.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Yuniarti, R., & Bowo, P. A. (2017). Pengaruh Pendapatan Orang Tua, Lingkungan Sosial dan Informasi Perguruan Tinggi Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XI IPS Madrasah Aliyah NU 01 Limpung Kabupaten Batang. Jurnal EEAJ Vol. 6 No. 3 , 843-853.

Downloads

Published

2025-03-25

How to Cite

Muhammad Natsir. (2025). PENGARUH LINGKUNGAN SOSIAL DAN POTENSI DIRI TERHADAP MINAT MELANJUTKAN PENDIDIKAN AKUNTANSI DI PERGURUAN TINGGI. Jurnal Akun Nabelo : Jurnal Akuntansi Netral, Akuntabel, Objektif, 6(1), 1020–1028. Retrieved from https://jan.jurnal.feb.untad.ac.id/index.php/jan/article/view/31

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.